Röster om Greta
I följande två texter presenteras personliga möten med Greta Gerell.
Den ena förmedlar minnesbilder från en rad besök i hennes ateljé i Gamla stan i Stockholm på 1950-talet, där den unga Aurora Granstedt då var hennes modell.
Den andra texten skildrar möten med konstnären några decennier senare, när Helena Isoz som tonåring lärde känna Greta Gerell och fick inblickar i vad det innebar att vara konstnär – erfarenheter som hon senare tog med sig in i sitt eget konstnärskap.

Greta Gerell i Firenze, 1924

Att sitta modell för Greta Gerell
Aurora Granstedt
Det tog inte många minuter att springa från Triewaldsgränd 1 där jag bodde över Kornhamnstorg till Mälartorget 15. Jag valde oftast att gå upp för trapporna trots den eleganta hissen med svarta gallergrindar som skramlade på ett bestämt sätt när man stängde och öppnade dem. När jag ringde på ”Totos” dörrklocka var det alltid med en viss bävan, jag kände mig utvald att få kliva över tröskeln till hennes ateljé (heliga rum).
Aurora Granstedt

Aurora dansar, 1956


Gretas modell Aurora
Ungdomligt möte med Greta Gerell
Helena Isoz
Provtryck med färger och dimensioner att godkänna eller förkasta. Vikten av den perfekta färgåtergivningen. En ny bok med texter och bilder av Gretas målningar skulle tryckas. Jag såg på från sidan, 16 år gammal och mitt unga intresse för konst stärktes och fördjupades i ljuset av att hon summerade och sammanfattade ett livs verk. Hon skrev, rensade bland papper och samlade ihop sina självbiografiska anteckningar.